KNAPS


중국은 끝없는 성장, 한국은 멈칫…중국 제약·바이오 산업의 성장 비결은?

 







 2023년 국내 바이오 산업의 총 매출은 약 20조 7,546억 원으로, 2019년 대비 연평균 13.2%의 성장률을 보였으며 국내 시장의 규모는 12조 4.104억 원으로 연평균 11%의 성장률을 보였다. 코로나 19의 펜데믹 기간동안 백신의 위탁생산(Contract Manufacturing Organization, CMO)과 진단키트의 수출의 급증과, 이후 바이오 시밀러 및 바이오 의약품 위탁 생산(CMO)의 지속적인 확대가 주력한 요인으로 작용한 결과이다. 바이오 의약품에 대하여 국내 기업들이 글로벌 CDMO(Contract Development and Manufacturing Organization)시장에서 경쟁력을 확보하고 있으며 바이오 시밀러의 수출도 증가하고 있다. AI와 같은 디지털 기기를 사용해 신약 개발이나 디지털 치료제의 상용화가 활발히 진행되는 중이다.
 
 하지만 여전히 해결해야 할 과제가 남아있다. 코로나19 판데믹의 완전한 종식이 선언되자 2024년 바이오 산업에 대한 투자가 현저히 감소하는 추이를 보였다. 이러한 투자 위축은 신약 개발은 물론, 의약품 접근성 등 다양한 분야에서 자금 조달의 어려움으로 이어지고 있다. 2024년 상장 바이오헬스케어기업의 인력은 전년 대비 전체 분야에서는 3.9% 증가했으나, 중견 기업과 중소 기업에서 연구개발 인력은 5.5% 감소했다. 또한, 전년 대비 전체 의약품 연구개발비에서 보조금이 차지하는 비중은 27.0% 감소하였다. 반면, 중국은 꾸준한 상승세를 이어가고 있다. 중국의 2023년 제약 시장 규모는 2,475억 달러에 달했으며 이는 전년 대비 약 8% 성장한 결과이다. 2024년 시장 규모는 2,641억 달러로 추정되며 2030년까지 연평균 9.4% 성장할 것으로 예상된다. 2024년 파이프라인 수 기준 전 세계 제약회사 TOP 25에 중국 기업 4곳이 등재되며 큰 순위 상승을 기록했다. 해당 기업은 ▲Jiangsu Hengrui Pharmaceuticals, ▲Sino Biopharmaceutical, ▲Shanghai Fosun Pharmaceutical, ▲CSPC Pharmaceutical이다. 특히 중국의 혁신신약(중국의 규제 체계인 CDE, NMPA 기준에 따라, 일반 신약보다 화학 구조나 승인 여부 등에 대해 엄격한 기준이 적용되는 신약) 파이프라인은 최근 몇 년 사이 크게 성장하여 전 세계에서 개발중인 신약 중 약 26%가 중국에서 진행되고 있다. 또한 중국의 바이오 산업에는 미국과 같은 선진국에서 충분한 경력을 쌓은 인재들이 연구개발에 참여하고 있다. 이러한 리쇼어링(reshoring) 현상(생산비와 인건비 절감 등의 이유로 해외로 생산 시설을 옮긴 기업들이 다시 자국으로 회귀하는 현상)이 중국 바이오산업의 역량 강화에 큰 기여를 하고 있다. 
 
 중국 바이오 산업은 정부와 민간의  지원을 바탕으로 빠른 성장세를 보이고 있으며, 글로벌 시장에서의 영향력을 확대하고 있다. 반면 한국은 바이오시밀러와 CDMO 분야에서 강점을 지니고 있지만 글로벌 시장 점유율 확대와 기술 경쟁력 강화를 위한 지속적인 노력이 필요하다. 
 
 중국이 괄목할 만한 성장을 이뤄낼 수 있었던 배경에는 정부의 정책적 뒷받침과 제도적 변화가 큰 역할을 했다.
먼저, 정부의 강력한 경제적 지원이 핵심 동력으로 작용했다. 중국은 2015년부터 ‘Made in China 2025’ 정책을 추진해왔다. 이 정책에서 바이오 의약 분야를 10대 핵심 산업 중 하나로 지정하였다. 또한 2025년까지 의약품 자급률을 70%로 끌어올리겠다는 목표 아래 국가 차원의 보조금과 인센티브가 집중적으로 투입됐다. 더불어 2024년에는 ‘혁신 의약품 개발 전주기 지원 실시 계획’을 승인되어, 신규 파이프라인과 제품 개발을 위한 경제적 지원이 한층 강화되었다.
 
 이와 함께, 제약 시장이 R&D에 집중할 수 있도록 유도한 정부의 의약품 조달 시스템도 중요한 변화였다. 중국은 2018년부터 중앙집중식 의약품 대량 조달을 실시해오고 있다. 국가가 의약품을 대량으로 사들여 기업 간 입찰 경쟁을 거친 후, 가장 낮은 가격을 제시한 기업들에게 독점권을 부여한다. 낙찰 의약품은 지정된 병원에 일정 비율 이상 사용하도록 의무화했기 때문에 중앙 조달에 선정된 의약품은 마케팅과 병원 거래처 개발이 불필요해졌다. 이 제도는 제약 시장에서 마케팅의 역할을 약화시키고, 품질의 중요성이 강화된 큰 계기가 되었다. 실제로 이 제도를 시행한 후 6년간 중국 제약산업은 R&D에 대한 강한 추진력을 보였으며, R&D 투자는 연간 23%씩 증가하였다.
 
 우리나라의 경우도 중국과 비슷하게 보건복지부와 건강보험공단이 약가를 결정하고, 공공병원, 보건소 등은 조달청을 통해 의약품을 입찰한다. 대형 병원은 자체적으로 의약품을 공동 구매하기도 한다. 그러나 중국과 달리 낙찰 의약품 사용이 자율적이다. 약가는 건강보험공단이 정하지만, 어떤 회사 제품을 살지는 병원의 판단에 맡겨져 있어 국내 제약사는 여전히 마케팅과 고객 확보에 많은 자원을 투입하고 있는 실정이다.
 
 마지막으로, 신약 개발을 위한 임상시험 절차도 크게 간소화되었다. 사전심의제도, 60일 신고제 등을 도입하여 임상시험 심사 절차를 간소화했고, 특히 혁신 약물 임상시험 신청의 경우 심사 및 승인 기간을 기존 60일에서 30일 이내에 완료하는 것으로 단축하였다. 이러한 제도적 개선은 신약 개발의 속도를 높이는 데 큰 역할을 하고 있다.
 
 우리나라 또한 중국처럼 제약산업에 대한 정부의 전폭적인 경제적 지원이 절실하다. 바이오 산업의 성장 정도는 국민의 건강 수준과 밀접하게 연관되어 있기 때문이다. 바이오 산업이 발전할수록 신약 개발, 질병의 조기 진단, 개인 맞춤형 치료 등 의료 서비스의 질이 향상되며, 이는 국민의 수명 연장, 삶의 질 향상, 보건의료 접근성 개선으로 이어진다. 이러한 점에서 볼 때, 바이오 산업에 대한 정책적 관심과 지원은 선택이 아닌 필수이며, 장기적 관점에서 체계적인 육성 전략이 마련되어야 할 시점이다.










 
 
 
 

China vs. Korea… What’s Behind China’s Pharmaceutical and Biotech Boom?

 







 In 2023, the total revenue of South Korea’s bioindustry reached approximately 20.7546 trillion KRW, showing an average annual growth rate of 13.2% compared to 2019. The domestic market size stood at 12.4104 trillion KRW, with an average annual growth rate of 11%.
 
 This growth was primarily driven by a surge in exports of COVID-19 diagnostic kits and contract manufacturing (CMO) of vaccines during the pandemic period, followed by the continued expansion of biosimilar and biopharmaceutical CMOs. Korean companies have secured competitiveness in the global CDMO (Contract Development and Manufacturing Organization) market for biopharmaceuticals, and biosimilar exports are also on the rise. In addition, the use of digital technologies such as AI is accelerating new drug development and the commercialization of digital therapeutics.
 
 However, challenges remain. Following the official end of the COVID-19 pandemic, investment in the bioindustry sharply declined in 2024. This contraction in funding has made it more difficult to secure capital for various areas, including new drug development and pharmaceutical accessibility. While the overall workforce of listed biohealthcare companies increased by 3.9% in 2024 compared to the previous year, R&D personnel in small and medium-sized enterprises decreased by 5.5%. Additionally, government subsidies for pharmaceutical R&D fell by 27.0% year-on-year.
 
 In contrast, China continues to see strong growth. The Chinese pharmaceutical market reached USD 247.5 billion in 2023, reflecting a growth of about 8% from the previous year. The market size in 2024 is projected to reach USD 264.1 billion, with an expected average annual growth rate of 9.4% through 2030. In 2024, four Chinese companies made it into the global top 25 pharmaceutical firms by pipeline size: Jiangsu Hengrui Pharmaceuticals, Sino Biopharmaceutical, Shanghai Fosun Pharmaceutical, CSPC Pharmaceutical
 
 Notably, China's pipeline for innovative drugs—those subject to strict standards on chemical structure and approval under CDE and NMPA regulations—has grown significantly, with about 26% of global new drugs under development now originating in China. Furthermore, many researchers in China’s bioindustry have gained extensive experience in advanced countries like the U.S. This "reshoring" phenomenon, in which skilled professionals return to China, is significantly contributing to the strengthening of the country's biotech capabilities.
 
 China’s rapid growth in the bioindustry is supported by robust government and private sector investment and is increasingly expanding its influence in the global market. While Korea excels in biosimilars and CDMO services, continuous efforts are needed to increase global market share and strengthen technological competitiveness.
 
 The key to China’s remarkable growth lies in policy and institutional support from the government. The "Made in China 2025" policy launched in 2015 identified the biopharmaceutical sector as one of the 10 core industries. Under this initiative, China set a national goal to achieve a 70% self-sufficiency rate in pharmaceuticals by 2025, directing heavy subsidies and incentives to the sector. In 2024, the government approved the “Implementation Plan for Full-Cycle Support of Innovative Drug Development,” further enhancing economic support for pipeline and product development.
 
 Moreover, China’s centralized pharmaceutical procurement system has played a pivotal role in redirecting market focus toward R&D. Since 2018, the government has conducted bulk centralized purchases of drugs, selecting companies through bidding and granting exclusivity to those offering the lowest prices. Hospitals are required to use a designated percentage of these selected drugs, eliminating the need for extensive marketing and sales efforts. As a result, the emphasis in the pharmaceutical industry has shifted from marketing to quality. Over the six years of this system’s implementation, China’s pharmaceutical R&D investment has grown by an average of 23% annually.
 
 In Korea, a similar system exists in which the Ministry of Health and Welfare and the National Health Insurance Service (NHIS) determine drug prices, and public hospitals and health centers procure drugs through the Public Procurement Service. Large hospitals also conduct joint purchases. However, unlike in China, the use of selected drugs is not mandatory. Although the NHIS sets the prices, hospitals have discretion over which company's products to purchase, leading Korean pharmaceutical companies to continue investing heavily in marketing and client acquisition.
 
 Finally, clinical trial procedures for new drugs have also been greatly simplified in China. Systems such as pre-review and the 60-day filing rule have been introduced to streamline the review process. Especially for innovative drugs, the review and approval period has been shortened to under 30 days, compared to the previous 60 days. These institutional improvements have significantly accelerated drug development.
 
 South Korea also urgently needs strong governmental financial support for its pharmaceutical industry. The growth of the bioindustry is closely linked to the overall health of the population. As the industry develops, so does the quality of medical services such as new drug development, early disease diagnosis, and personalized treatments. These improvements lead to longer lifespans, better quality of life, and enhanced access to healthcare services. In this context, policy attention and support for the bioindustry are not optional—they are essential. A long-term, systematic development strategy must be established now.








 
 
 
< 출처 >



“2024년도 바이오업계 최대 이슈는 ‘바이오 투자심리 위축’”, KoreaBio, 2024.10.14, <https://koreabio.org/board/board.php?bo_table=press&idx=222>.
 
김가람, “중 바이오, 글로벌 주도권 노린다… 한국의 전략적 대응은?”, BIOTIMES, 2025.04.23, <https://www.biotimes.co.kr/news/articleView.html?idxno=21018>.
 
 김은희, “바이오산업 매출 빛 국내시장 현황과 전망”, 한국바이어협회, 2024.12.19, <https://www.ibric.org/bric/trend/bio-report.do?articleNo=9948750&mode=view&srCategoryId>.
 
상장 바이오헬스케어기업 동향조사 결과보고서, KoreaBio, 2024.5, <https://www.koreabio.org/board/board.php?bo_table=statistics)>.
 
송연주, “중국을 보라…K-신약 개발, '이것' 있으면 선도국 된다”, 뉴시스, 2025-04-28 06:01:00, <https://www.newsis.com/view/NISX20250425_0003154610>.
 
오수인, 정순규, “글로벌로 나아가는 중국 제약바이오의 저력”, 441호, 한국보건산업진흥원, PP.2~11, 2025.04.
 
이호빈, “K제약바이오, 임상 중단하고 빅파마에 잇단 기술 반환… 위기냐 기회냐”, 포인트데일리, 2025-05-05, <https://www.pointdaily.co.kr/news/articleView.html?idxno=245586>.
 

차순도, “글로벌로 나아가는 중국 제약바이오의 저력”, 한국보건산업진흥원, 2025.4, <https://www.khidi.or.kr/board/view?pageNum=1&rowCnt=10&no1=539&linkId=48928545&menuId=MENU01783&maxIndex=00489288769998&minIndex=00488689949998&schType=0&schText=&schStartDate=&schEndDate=&boardStyle=&categoryId=&continent=&country=>.