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법률로 뒷받침된 의료 혁신, 공공심야약국의 확대

 

 

 최근 약업계에선 공공심야약국에 대한 관심이 뜨겁다. 공공심야약국이란 심야 및 공휴일 등 취약 시간대의 의약품 접근성 보장을 위해 오후 10시부터 오전 1시까지 연중무휴로 운영되는 약국이다. 지난 2008 5, 대구광역시약사회에서 심야 시간 의약품 수요 문제를 해소하기 위한 약국을 기획한 것으로부터 시작됐다. 4년 후 제주도에서공공심야약국명칭을 처음 사용하여 사업을 시행하면서 점차 전국적으로 확대됐다. 현재는 대상 약국을 지정하는 조례를 제정하여 각 지방자치단체에서 자율적으로 운영하고 있다.

 

 전국 120여 곳에 운영되는 공공심야약국은 국민 보건의료 안전망으로서 인정받아, 각 지방자치단체에서의 자율 운영에서 확대되어 제도화 및 법제화에 대한 논의가 시작되었다.

이에 지난 3 30, 공공심야약국 지정 및 예산지원 내용이 담긴 약사법 개정안이 국회 본회의에서 의결되었다. 통과된 법안은 대통령 공포 후 1년간의 준비기간을 거쳐 시행된다.

공공심야약국은 코로나 때 약국에서 운영한 공적 마스크 제도에 대한 정부의 보상안으로써, 그 시범사업과 법제화가 추진되었고 국회 본회의를 통과하면서 그 결실을 맺은 것이다.

공공심야약국 지원법은 약사법 21조의 3을 신설해 공공심야약국 지정과 취소 사유, 취소 시 지원금 환수 조항 등의 내용을 포함하고 있다. 이 중에서도 예산 범위 내에, 운영에 필요한 비용의 전부 또는 일부를 지원할 수 있도록 하여 정부의 재정지원 가능성을 담은 것이 핵심이다. 최근 복지부는 3만원에서 4만원으로 1만원 인상하여 책정된 약사 인건비를 기반으로, 올해보다 11.3% 증액된 2024년도 예산을 국회에 제출했다. 이러한 정부 지원 확대 하에 공공심야약국 사업이 전국적으로 활성화될 전망이다.

 

 공공심야약국은 의약품 구매에 있어 시간 제약을 극복하며 편의성을 제공하는 중요한 시설로 크게 주목받고 있다. 이러한 시설의 주요 장점 중 하나는 안전한 의약품 접근성을 보장한다는 점이다. 비록 편의점에서도 일부 상비약을 구매할 수 있지만, 공공심야약국은 의료 전문가인 약사의 감독 아래에서 운영되어 의약품 다양성을 확장하고 환자들이 오남용을 피할 수 있도록 돕는다.

더불어, 공공심야약국은 경제적이면서 품질이 좋은 의약품 서비스를 제공한다. 편의점에서 판매되는 안전 상비약은 가격과 성분 면에서 일반 약국의 제품보다 비싸고, 약국 판매 상품보다 낮은 약효를 보인다. 예로 약국 판매용 판콜 S’에는 편의점 상비약 판콜 A’보다 뛰어난 성분이 추가돼 있어 감기 치료에 더욱 효과적이다. 이 외에 상처치료제 마데카솔 연고’, 자양강장제 박카스와 같이 편의점과 약국에서 모두 판매하지만, 약의 성분과 이름 면에서 차이를 보이는 제품들이 존재한다.

더하여, 공공심야약국은 환자들이 간단한 상해 및 질환에 대한 의료 서비스를 이용할 수 있어 응급실에서 부과되는 높은 진료비 부담을 덜어주는 역할을 한다.

 

 그러나 공공심야약국의 이점은 단점 및 문제점과 연결되기도 한다. 운영 시간 제한은 한계점 중 하나로, 이 제한된 운영 시간 때문에 운영 시간 외에는 서비스 이용이 어렵다. 공공심야약국 종료 시각인 새벽 1시 이후에는 의료서비스 이용 제한이 생긴다. 또한, 이 서비스는 주로 수도권과 주요 도시에 집중되어 있어, 일부 지역에서는 의약품을 구하기 힘들 수 있다. 특히 의료 서비스가 부족한 군 단위 마을과 같은 지역에서는 비용 대비 효율성 문제로 인해 공공심야약국의 운영에 어려움이 있다. 마지막으로, 공공심야약국에 대한 정보 부족의 문제가 있다. 공공심야약국의 위치나 운영 시간 등 정보를 쉽게 확인할 방법이 없고, 일부 공공심야약국에선 운영 시간이나 요일을 변경하는 경우도 존재하기 때문이다.

 

 이에 대한 첫 번째 해결 방안은 해외 사례에서 찾을 수 있다. 해외 각국에는 ‘emergency pharmacy’, ‘out-of-hours pharmacy’, ‘late night pharmacy’ 등 비정규시간 의약품 서비스를 제공하는 지역약국이 있다. 이렇게 명칭은 다를지라도 이들 사이엔 눈에 띄는 공통점이 있다. 바로 근거리에 존재하는 비정규시간 의약품 서비스 제공 약국을 환자가 쉽게 찾을 수 있도록 다양한 검색서비스를 구축하고 있다는 것이다. 국내에도 이 시스템 도입한다면, 공공심야약국의 정보 부족 문제에 대한 어려움을 해결할 수 있을 것이다.

두 번째로는 공공심야약국과 지역과의 연계성을 높이는 방안이다. 지역 네트워크를 통해 공공심야약국에 대한 이용 정보를 제공하고, 지역 응급체계와의 연계 등을 통해 공공심야약국에 대한 인지도를 높일 수 있을 것이다.

세 번째 해결 방안에서는 인력 수급이 핵심적이다. 비도심 지역에도 공공심야약국의 운영이 지속될 수 있도록, 보건복지부 등 관계 부처에서 지원금을 포함하여 다양한 지원방안을 마련해야 한다. 군 지역 또한 공공심야약국에 대한 필요도가 높으나 약사 인력을 안정적으로 확보하기가 어려운 지역이므로, 안정적인 약사 인력 수급을 위해 약사 대체 복무 제도 도입을 고려해 볼 수 있다.

 

 추가로, 공공심야약국의 활용도를 높이는 방안으로는 약사 전문성 활용 극대화 및 서비스 질 향상을 모색해야 한다. 공공심야약국은 특수한 목적과 예외적 상황에서 서비스를 제공하게 되기 때문에 해당 상황에서 제공할 수 있는 의약품 및 서비스가 정규 시간과는 다를 수 있다. 이를 고려하여 서비스를 구축할 필요성이 존재한다. 이러한 보완점과 함께 공공심야약국을 점진적으로 늘려 나간다면, 지역별 의료수준 격차 극복과 국민 건강 증진에 크게 기여할 것이라 생각된다.

 

 

 

Healthcare Innovation Backed By Law, Expansion Of Public Late-Night Pharmacy

 

 

 Recently, the pharmaceutical industry has been paying keen attention to public late-night pharmacies. Public late-night pharmacies are pharmacies that are open 24/7 from 10 p.m. to 1 a.m. to ensure access to medicines at vulnerable times such as late nights and holidays. In May 2008, the Daegu Metropolitan Pharmaceutical Association planned a pharmacy to solve the problem of late-night drug demand. Four years later, the project was implemented using the name "Public Late-Night Pharmacy" for the first time on Jeju Island, gradually expanding nationwide. Currently, ordinances have been enacted to designate target pharmacies and are operated autonomously by each local government.

 

 Public late-night pharmacies, which operate in more than 120 locations nationwide, were recognized as a national health and medical safety net, and expanded from autonomous operations in each local government to discuss institutionalization and legalization.

Accordingly, on March 30, a revision to the Pharmaceutical Affairs Act, which includes the designation of a public late-night pharmacy and budget support, was decided at the plenary session of the National Assembly. The passed bill will be implemented after a one-year preparation period after the presidential promulgation.
The Public Late-Night Pharmacy was a government compensation plan for the public mask system operated by pharmacies during COVID-19, and the pilot project and legalization were promoted and the National Assembly passed the plenary session.

The Public Late-Night Pharmacy Support Act newly established Article 21-3 of the Pharmaceutical Affairs Act, including the designation of public late-night pharmacies, reasons for cancellation, and provisions for the return of subsidies in case of cancellation. Among them, the key is to include the possibility of financial support from the government by allowing all or part of the operating expenses to be supported within the budget. Recently, the Ministry of Health and Welfare submitted the 2024 budget to the National Assembly, an increase of 11.3 percent from this year, based on a 10,000 won increase from 30,000 won to 40,000 won. With this expansion of government support, public late-night pharmacy projects are expected to be activated nationwide.

 

 Public late-night pharmacies are attracting great attention as important facilities that provide convenience by overcoming time constraints in purchasing drugs. One of the main advantages of these facilities is ensuring safe access to medicines. Although some prescription drugs are also available at convenience stores, the Public Late-Night Pharmacy operates under the supervision of a pharmacist, a medical professional, to expand drug diversity and help patients avoid misuse.

In addition, the Public Late-Night Pharmacy provides economical and high-quality drug services. Safety preservatives sold at convenience stores are more expensive than products from general pharmacies in terms of price and ingredients, and have a lower effectiveness than products sold at pharmacies. For example, 'Pancold S' for pharmacy sales is more effective in treating colds as it has superior ingredients than 'Pancold A' for convenience stores. In addition, there are products that are sold in both convenience stores and pharmacies, such as the wound treatment 'Madecassol' and the nourishing tonic 'Bacchus', but there are products that differ in terms of the ingredients and names of the drug.

In addition, the Public Late-Night Pharmacy serves to ease the burden of high medical expenses imposed in emergency rooms by allowing patients to use simple medical services for injuries and diseases.

 

 However, the benefits of public late-night pharmacies are also linked to disadvantages and problems. The operating time limit is one of the limitations, and this limited operating time makes it difficult to use the service outside of operating hours. Restrictions on the use of medical services will be imposed after 1 a.m., the end time of the public late-night pharmacy. In addition, this service is mainly concentrated in the metropolitan area and major cities, so it may be difficult to obtain medicine in some areas. In particular, in areas such as county-level villages that lack medical services, the operation of public late-night pharmacies is difficult due to cost-effectiveness problems. Finally, there is the problem of a lack of information about public late-night pharmacies. This is because there is no easy way to check information such as the location or operating hours of public late-night pharmacies, and some public late-night pharmacies sometimes change their operating hours or days of the week.

 

 The first solution to this can be found in overseas cases. In foreign countries, there are regional pharmacies that provide non-regular drug services such as "emergency pharmacy", "out-of-hours pharmacy", and "late night pharmacy". Although the names are different like this, they have something in common that stands out. It is said that various search services are being established so that patients can easily find "non-regular drug service pharmacies" that exist in close proximity. If this system is introduced in Korea, it will be possible to solve the problem of lack of information in public late-night pharmacies.
The second is to increase the connection between public late-night pharmacies and regions. It will be possible to increase awareness of public late-night pharmacies by providing information on the use of public late-night pharmacies through regional networks and linking them with local emergency systems.
The supply and demand of manpower is key in the third solution. Various support measures, including subsidies, should be prepared by related ministries such as the Ministry of Health and Welfare, so that the operation of public late-night pharmacies can continue in non-urban areas. The military region also has a high need for public late-night pharmacies, but it is difficult to secure pharmacists stably, so it is possible to consider introducing an alternative service system for pharmacists to supply and demand stable pharmacists.

 

 In addition, as a way to increase the utilization of public late-night pharmacies, it is necessary to seek to maximize the use of pharmacist expertise and improve service quality. Because public late-night pharmacies provide services for special purposes and exceptional situations, the medicines and services that can be provided in those situations may differ from regular hours. Considering this, there is a need to build a service. Along with these complementary points, it is thought that gradually increasing the number of public late-night pharmacies will greatly contribute to overcoming the gap in medical levels by region and improving public health.

 

 

<출처>

 

1) 국민 건강 지키는 공공심야약국이 필요한 이유

https://www.donga.com/news/Economy/article/all/20220713/114427610/1

2) 밤에도 문 여는 공공심야약국 탄생

http://www.media-i.kr/news/articleView.html?idxno=687