한국과 일본 약대의 입시제도와 교육과정

 

 

 

 

1. Admission requirements & Entrance exam (Korea)

 

 

약학대학에 지원하기 위해서는 다음의 두 가지를 충족해야 한다.

 

 

- 대학 2학년 이상의 과정 수료 (외국 소재 대학도 동일하게 허용한다.)

약학대학 지원 이전의 전공에는 제한이 없지만 선수과목(수학, 물리학, 일반생물학, 일반화학, 유기화학, 대학마다 상이)을 요구하고 있으며, 약학대학입문자격시험으로 Pharmacy Education Eligibility Test(PEET)를 거쳐 지원한다. 약학대학입문자격시험은 화학영역(일반화학, 유기화학), 물리영역, 생물영역의 3영역 4과목으로 구성되어 있다.           

 

 

- 면접 및 정성요소

전적 대학에서의 학점, PEET 성적 이외에도 TOEFL, TEPS, TOEIC과 같은 영어성적을 필수로 요구하며 여러 정성요소평가 및 면접을 거쳐 선발한다. 정성요소에는 자기소개서, 봉사활동, 수상경력, 연구실적 등의 비교과 활동이 포함되고 면접은 인성, 지성, 시사로 구분되지만 적용은 학교마다 상이하다.

 

약학 대학 입학에 관련된 요소들은 밑의 그림처럼 나타낼 수 있으며, 사이즈의 크기는 중요도와 반영 비율을 나타낸다. 명확한 기준을 가지지는 않으나 보통 두 종류로 학교를 분류할 수 있다. 그 분류는 일본의 경우처럼 사립과 공립의 차이는 아니다.

 

 

첫번째는 정성적인 요소(학교, 학점, 그 외 스펙)PEET 점수보다 중요시 보는 정성대이다.

 

 

 

 

 

 

 

두번째는 PEET 점수를 중요시 반영하는 정량대이다.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*GPA(grades acquired from college before entering college of pharmacy)

 English score of authorized English test

 Qualitative section(cover letter, voluntary sevices, research achievements)

 Verbal section(interview of each school)

 

 

 

 

Admission requirements & Entrance exam (Japan )

약학 대학을 들어가기 위한 시험을 치기 위해서, 18 이상의 나이 조건을 충족해야한다. 그리고 각각에 대학에서 요구하는 조건을 충족시켜야한다 

 

 

 

-공립대학교의 입학 시험의 경우, 합격의 유무는 1 중순에 치뤄지는 Center examination( 한국에서는 수능과 같은 시험, Shiken이라고 부른다.)그리고 학교에서 치뤄지는 시험(Secondary examination) 점수를 통합해서 나뉘게 된다. Center examination 경우 일본어 수학 영어 사회(역사, 지리학 ), 과학(물리, 생물학, 화학 ) 과목들로 이루어져 있다. 2 시험의 경우에는 학교에 따라 시험이 조금 다르나 대부분 수학과 영어, 화학과목을 포함한다.

 

-사립대학의 경우

국립대학교와 같이 공통된 시험이 없는 사립대학교의 경우에는 자신이 원하는 대학이 여러 개인 경우 한국의 수시과정처럼 시험날짜가 겹치지 않으면 동시에 지원도 가능하다.

사립대학의 경우에는2가지의 시험으로 나뉘는데, 각 학교에서 치뤄지는 시험과 Center examination ( 한국에서는 수능과 같은 시험, Shiken이라고 부른다.)을 통해서 입학의 당락의 나뉘게 된다. 국립대학교는 Center examination 2차 시험의 합산점수가 합격 당락을 결정하고, 사립 대학교의 경우에는 Center examination와 앞으로 나오게 될 각 학교의 입학 인정시험 중에서 선택하여 시험을 보고 합격의 여부가 주어지게 된다. 대부분의 입학시험은 수학과 영어 그리고 화학으로 이루어진다.

 

 

 

center examination 외의 시험

국립대학교와 사립대학교의 경우에는 각 학교에서 Center examination (Shiken) 이외의 시험들이 치뤄지는데, 추천제 시험과, AO 입학시험(대학입학사정관제)이 있다.

 

 

-추천제 시험

대부분의 고등학교의 경우 학생들을 추천할 수 있는데, 추천제 시험을 치루기 위해서는 학교의 추천이 꼭 필요하다. 이 시험은 서류평가, 면접 그리고 에세이(자기소개서)들이 포함되고, 수학과 영어 화학 테스트를 바탕으로 시험을 보기도 한다.

 

 

-AO 입학시험(대학입학사정관제)

한국의 수시 입학사정관제와 비슷한 시험으로 통합적인 사고를 가진 학생들을 선발한다. 이 시험은 면접과 에세이(자기소개서)들을 바탕으로 평가를 한다. 이 시험에서 학생들은 약대를 지원한 동기와 약대 지원 포부에 대해서 발표한다 

 

 

 

2. Curriculum of each grade (Korea)

- 2+4년제로의 학제 개편

원래 4년제로 지정되어 있던 한국의 약학대학 교과과정은 2009년부터 6년제로 개편되었으며, 전반적으로는 학문성과 실무활용성의 균형을 맞추는 것에 초점으로 두었다. 따라서, 6년제 약학대학으로 개편되면서 가장 크게 달라진 교육과정은 임상약학 분야이다. 이전 학제에서는 연구 인력의 영성에 역점을 두는 경향이 있어 실무 교육이 부족하다는 비판이 제시되었다. 기존의 학문 지향적 측면에서의 약학 교육을 보완하기 위해 교육연한의 연장, 약사국가시험제도의 개선 등의 제도적 발전이 시행되었다. 이를 통해 임상약학 분야는 표준 교과과정 구성에서 대폭 확대되었고, 약사 국가시험에서도 큰 비중을 차지하게 되었다. 실무실습 역시 교과과정의 개편과 함께 의무적으로 시행되었다. 이를 통해 Doctor of Pharmacy (Pharm, D.) 수준의 임상약사를 양성하고자 하였고 정확한 조제와 의약품 공급 위주의 직능에서 더 나아가 개별 환자에게 맞춘 복약상담, 약물 및 건강관련 정보제공, 약물요법 검토를 통한 문제점의 발견과 예방, 약물요법의 모니터링 등으로 확대된 약사의 직능에 발맞춘 교육과정을 갖추게 되었다.

 

 

- 현재의 세부 교육 과정

35개 학교마다 조금씩 다른 교과과정을 적용하고 있으므로 모두 따로 설명할 수는 없으나, 전체적으로 비슷한 과목을 다루기에 예시로 한 학교의 교과과정을 살펴보겠다

.

다음은 이화여자대학교 약학대학의 교육과정이다. (2017년 입학한 15학번부터 적용)

(전공필수과목만 나타내었으며, 과목 별로 1,2,3 등으로 나뉜 것이 많으나 일부만 표기하였다.)

 

 

- 3학년

약학실습Ⅰ, 약학실습Ⅱ, 물리약학, 약품미생물학, 약품분석, 약품생화학, 약품합성학1, 해부학, 생리학

 

- 4학년

약학실습Ⅲ, 약학실습Ⅳ, 병태생리학, 생약학, 약물학, 약품합성학2, 예방약학, 생물약제학, 생약학,

약물치료학1, 약물학

 

- 5학년

약학실습Ⅴ, 약학실습Ⅵ, 약물전달학, 약물치료학2,3,4,5, 약전학 및 품질과학, 약제학, 의약화학,

신호전달약학, 약사법규, 조제학

 

- 6학년

병원실무실습1,2, 제약 및 의약품행정 실무실습, 지역약국 실무실습, 심화실습 및 연구 1,2,3

 

 

Curriculum of each grade (Japan)

-일본은 4년제와 6년제 약학 시스템이 진행되고 있다.

-6년제 약학시스템은 2006년부터 시작되었다.

 

6년제 약학 시스템 도입 이유

보건복지부의 진행하에, 실용적인 지식의 배움을 늘리기 위해서 도입되었다. 기존의 4년제 시스템에 비해서 6년제 시스템이 약사로서 더 빠른 성장을 하기 위한 배움을 할 수 있는 충분한 시간이라고 판단하여 진행하였다.

 

4년제와 6년제 약학 시스템은 출발선은 같으나, 배움의 목적이 서로 다르다.

4년제 시스템과 6년제 시스템의 경우 출발선은 같으나, 배움의 목적이 서로 다르다.

1.     6년제의 목표는 약사를 길러내는 시스템이다.

약사의 자격증을 가지고 싶으면 6년제 시스템을 선택하여야 한다.

2.     4년제의 목표는 약학 연구원을 길러내는 시스템이다.

 

1학년

무기화학, 물리화학, 생물학을 통해서 고등학교에서 배웠던 과학 지식을 좀 더 심도있게 이해할 수 있다. 또한, 약대 기초과목을 더 효과적으로 이해할 수 있게 도와준다. 교양과목인 윤리와 언어과목들을 배울 수 있으며, 실험실과 병원 방문을 하게 된다.(한국에서의 연구실, 제약회사, 병원 견학과 비슷하다.)

 

2학년

본격적인 약학 과목에 대해 공부를 시작 하게 되고, 화학 실습들을 하게 된다. 약학에 관련된 과목으로는 대표적으로 약리학과 생리학을 들 수 있다. 이런 과목들은 약사에게는 필수로 요구되는 과목이다. 그 외에도 영어나 제 2외국어를 선택하여 들을 수 있다.

 

3학년

임상분야에 대한, 약학과 의학과학에 대한 지식을 배울 수 있다. 몇몇 학교 학생들은 2학기부터 연구실 실습을 시작한다. 연구실에서는 교수님의 지도하에 학생들과 새로운 물질합성을 위한 실험을 하게 된다.

 

4학년

커리큘럼에는 임상과목들로 구성되어 있다. 예를 들어, 시뮬레이션을 하여 환자들이 왔을 때 어떻게 약사로서 대처해야 하는지, 복약지도를 어떻게 하는지 배운다. 이를 통해서, 실무 경험을 쌓을 수 있다. 또한 실험실에 있으면서, ‘Common exam’ 에 대해서 공부하고 연구한다. ‘Common exam’ 은 두가지로 구성되어 있는데, 하나는 CBT, 다른 하나는 OSCE이다. CBT4학년 이수를 위해서 필요한 것이며 OSCE‘objective practice’를 위한 시험이다. 두시험을 통과해야 5학년으로 갈 수 있으며 현장 실습을 나갈 수 있다.

 

5학년

실습과정은 5개월간 이루어진다. (병원과 지역약국 각각 2.5개월씩을 하게 된다.) 학교에서도 실험실에서 중요한 역할을 맡아 실습을 하게 된다.

 

6학년

졸업할 때까지 연구실에서 실습을 하게 된다. 그리고 졸업시험과 국가시험을 보기 위해서 학교 수업을 수강하며, 실습과정에서 배운 경험과 약대 과목들을 통한 지식들을 통해서 시험을 보게 된다.

졸업하기 전에 매일 매일 졸업 후의 진로를 생각하느라 정신 없는 시기를 보내며 2월말에는 국가시험을 치룬다. 국가시험을 통과하면 약사로서의 자격증을 가지게 되고, 약사로서의 삶이 시작된다.

 

 

3. Time table of one week in each grade (Korea)

앞에서 살펴본 바와 같이 교육과정에 포함된 여러 교과목들이 일주일 간 어떻게 구성되는지 보기 위해 예시로 시간표를 제시하면 다음과 같다.

(왼쪽부터 순서대로 3, 4, 5학년이고, 6학년의 경우 주로 실습으로 구성되므로 생략함.)

 

예시(이화여자 대학교)

 

-3학년

 

 

 

 

-4학년

 

 

 

 

-5학년 (교외에서 진행되는 실습 시간표에 표기하지 않음.)

 

 

 

 

-6학년 (주로 교외 실습, 국가시험 준비)

 

 

Time table of one week in each grade (Japan)

 

1학년

 

 

 

2학년

 

 

 

3학년

 

 

    4학년 : CBTOSCE를 위한 연구와 공부

5학년 : 실무실습 (학교 밖)

6학년 : 논문을 쓰거나, 국가시험 공부

 

 

4.   Pharmacy practice experience curriculum (Korea)

실무실습과정은 약학대학 정규교육과정 내에서 이루어지며 기초실무실습(IPPE)과 심화실무실습(APPE)으로 나뉜다. 기초실무실습은 기초약무(교내), 개국약국, 병원약국(300병상 이상), 제약산업, 약무행정의 5개 기관에서 800시간 동안 이루어지며, 심화실무실습은 600시간 동안 임상실무, 약학연구의 2개의 영역 중에서 선택하여 이루어진다.

Table. Pharmacy practice experience curriculum in Korea

 

                           Course

Number of schools with course offerings

Credit hour range

Introductory Pharmacy Practice experience

35

1-3

Hospital Pharmacy Practice Experience

35

4-10

Community Pharmacy Practice Experience

35

3-8

Pharmaceutical Industry and Pharmaceutical Administration

35

2-6

Intensified Pharmacy Practice Experience

35

8-15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-기초 실무실습 (IPPE, introductory pharmacy practice experience)

기초 약무실습은 주로 5학년 중에 실시하며 학교 내에서의 시뮬레이션 방식으로 진행된다. 이는 실무실습의 초기 도입단계인 국내 상황에서는 기초약무실습을 포함한 모든 실무실습을 소화해 낼 충분한 실습기관의 확보가 어렵기 때문이다. 추후에는 단계적으로 현장실습으로 진행하는 방식으로 개선할 필요가 있다고 생각된다.

 

-필수 및 심화 실무실습 (APPE, advanced pharmacy practice experience)

필수 및 심화실무실습은 기초약무실습 후 실시되고 있으며, 필수실습기관은 지역약국, 의료기관 외에도 제약산업 및 약무행정 등이 포함되어 있다. 임상 외에도 필수적으로 제약산업 및 약무행정 등의 실무실습을 요구하여 다양한 진로 탐색을 가능하게 하였다.

필수실무실습 800 시간 중 제약산업 및 약무행정에 할애된 시간은 총 140 시간으로서 임상 분야에 비해 상대적으로 적은 시간이 할당되어 있지만, 제약산업, 약무행정, 또는 약학연구 등의 비임상 트랙에 관심을 보이는 학생들은 심화실무실습에서 학교 사정이 허락하는 한 600 시간 동안의 심화 실무실습을 통해 깊이 있는 진로탐색을 할 수 있다.

 

 

Table. Pharmacy practice experience curriculum in Korea

 

 

Total required hours

60 hr

IPPE

Classification

None

 

Setting

In-class simulation

 

Total required hours

1400 hr

APPE

Required

800 hr total; IPPE (60hr), Hospital (400hr), Community (200hr)

 

Elective

600 hr total; Research or clinical track

 

 

Pharmacy practice experience curriculum (Japan)

교내 과정

학교에 따라서 1년에 4 분야의 실습이 이루어진다. 각 실습은 리포터와 실습 시험이 필수적으로 진행된다.

 

-실습 1년차

기본적인 약학 실습과정으로서, 기초 실습, 유기화학 실습 등이 있다. 이러한 실습들을 통해서 후에 간단한 실험을 넘어서, 화학합성에 쓰이는 실험 기구들의 사용을 배울 수 있다. 

 

-실습 2년차

생물학 실습, 약학 실습, 분석학 실습, 물리학.방사선 실습 등을 하게 된다.

생물학 실습에서 쥐 해부실험, 조직의 골격실험, 세포 군집 실험 등을 하게 된다.

생약학 실습에서는 Shiunko(자운고), Kakkonto(갈근탕), Keishi-bukuryougan(계지복령환)을 만들어 보고, 80종류의 생약을 암기해야한다.

 

-실습 3년차

약학 실습, 약과학 실습, 유기합성 실험, 위생 실습, 약리학 실습. 약학 공부에서의 실습을 통해서 실제로 정제기를 사용하거나, 용해도 테스트를 수행하거나, 붕해도 시험을 하거나, 함량테스트 등 일본 약전에 수록 되어있는 방법에 따라 수행한다.

 약학 실험에서 ADME(약의 흡수, 분포, 대사, 배출) 테스트를 통해서 우리는 약의 특징에 대해서 배울 수 있다. 위생 실험에서는 BOD COD그리고 OD에 대해서 배우는 데 이는 강이나 호수와 같이 물이 있는 곳에서 쓰이는 지표이다. 식품에서의 물의 역할, 유전자 조작 식품, 식품 첨가물, 대기 오염의 지표를 판단하는데 쓰인다. 약리학 실습에서는 약은 쥐들에게 투여되고 쥐의 비이상적인 행동이나, 심장박동수, 자궁의 이완과 같은 움직임들을 관찰하는 실험이 포함된다.

 

-실습 4년차

지역 약국(심화실습)

5학년으로 가기 위해서, 실습과정으로서 약국과 병원에서 환자들과 접하는 일들을 하게 된다. 다양한 환자들을 통해서 복약지도를 분석하고 공부하게 되며, 건기식을 다루게 된다. 게다가,EBM 공부의 일종으로 영문서를 공부함으로써, 환자들을 다루는 것에 대해서 공부하게 된다.

약 투여 실습으로서 가루약이나, 시럽, 그리고 연고와 주사제를 다루면서 무균 적응 훈련을 배우게 된다. 또한 사전에 위생을 위한 손씻기 과정이 필수이며 실습과정을 관찰하며 배운다. 이러한 과정들은 4학년 마지막인 OSCE시험을 수행하기 위한 과정이다.

 

교외 실습

대학에서 4학년에 포함된 예비 과정을 이수하고, Pharmaceutical Common Achievement Test (CBT· OSCE)를 통과한 학생들은 병원이나 약국에서의 실무실습에 참여할 수 있다. 그리고, 5학년 과정에서는 병원에서 11주와 약국에서 11, 22주 간의 실무실습이 이루어 진다.

 

 

5. License acquisition (Korea)

  6년제로 전환되면서 기존의 12개 과목(정성분석학, 정량분석학, 생약학[약용식물학 포함], 무기약품제조학, 유기약품제조학, 위생화학, 생화학, 약제학, 미생물학, 약리학, 약전, 약사 및 마약류 관리에 관한 법령) 300문항을 265분 동안 평가하는 필기시험이 시행되었다. 이후 2015년도부터는 생명약학, 산업약학, 임상·실무약학, 보건의약관계법규의 4개 과목시험으로 재편되었다.

변경된 약사 국가시험은 5지선다형 객관식으로 총 350문항이며 1문항에 1점씩 배점된다. 수험시간은 325(점심시간 제외)이다. 합격기준은 전 과목 총점 60점 이상으로써 각 과목별로 최소 40점 이상을 취득해야 한다. 구체적으로는 1교시 생명약학, 2교시 산업약학, 3교시 임상실무약학I 그리고 4교시는 임상실무약학II과 보건의약관계법규로 구성된다.

6년제로 전환되면서 약사 국가시험에서 임상약학 분야의 비율도 확대했다고 했는데, 임상약학 관련 문항은 총 104개로써 전체 대비 29.7%에 해당한다

 

교시 별 과목을 한국약학교육협의회에서 정한 분과 별 영역으로 재구성해보면 다음과 같다.

Table. Pharmacist License Examination details by subject 

 

 

약사 국가시험 과목명

문항 수

분과 별 영역명

1교시 생명약학

100문항 (28.6%)

약품생화학

감염미생물학

면역약학

약물학

예방약학

병태생리학

2교시 산업약학

90문항 (25.7%)

물리약학

유기의약품화학

약품분석학

약제학

생약천연물학

3교시 임상실무약학I

77문항 (22%)

임상약료

4교시 임상실무약학II/보건의료관계법규

83문항 (23.7%)

약국실무

의약품품질과학

사회약학

보건관계법규

 

 

License acquisition (Japan)

약사 면허를 취득하기 위해서는 6 년간의 학부 과정을 이수하고 약사 국가 시험에 합격해야 한다. 따라서 이 국가 시험은 4년제 약학 과정을 수료한 사람들은 대상으로 하지 않는다.

 

- 약사 국가 시험에 대하여

약사 국가 시험은 일년에 한 번, 3 월에 이틀에 걸쳐 실시된다.
시험 내용은 "물리, 화학, 생물학" "위생" "약리학" "의학" "병리학 / 약물 치료" "법률, 규제, 기관, 윤리" "실습" 7 과목으로 나뉜다.  

문제 유형별로는 필수 시험 문제일반 시험 문제로 나뉘며 필수 문제의 합격 기준은 각 과목별로 30 % 이상, 전체적으로는 70 % 이상을 맞아야 한다. 또한 필수 문제와 일반 문제, 345 개의 문제 중에서 정답률이 65 % 이상이어야 한다.

 

 

 

 

 

 

 

- 합격률은 60 ~ 80%이다.

일본 후생노동성에서 발표한 2015년 자료에 따르면, 14,498 명의 지원자 중 11,488 명이 합격하여 76.9 %의 합격률을 보인다.

매년 난이도가 조금씩 변하는 것이 사실이지만, 평균 60 ~ 80 % 정도로 유지된다. 합격률이 높아 보이지만, 이는 대학 측이 지원자의 폭을 좁히기 때문이다. 대학에서 실시한 졸업 시험에 합격하지 못하면 전국 시험에 응시할 수 없게 된다.

 

- 수험생의 수

약사 교육 과정이 4 년에서 6 년 과정으로 바뀜에 따라, 2009 년과 2010 년에는 합격자 수가 감소했다. 그러나 6 년제의 첫 시험인 2011년 이후로는 수험생 수가 원래대로 돌아가 2015 년에는 총 14,949 명이 응시했다.

 

 

 

 

 

- 합격률

4 년제 과정의 전체 합격률은 약 75 % 였는데, 이 중 해당년도 졸업생의 합격률은 약 85 % 였고, 이전에 졸업한 이들의 합격률은 약 50 %였다. 6 년제 과정으로 변경한 이후 합격률의 변동이 많았으나,  2015 년의 전체 합격률은 76.9 %이다.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Admission requirements & Entrance exam (Korea)

In order to apply for the College of Pharmacy in Korea, the three following  are required

 

 

 

To major in pharmacy, students must have completed at least 2 years of an undergraduate college program. 

There is no limit to the major during these 2 years, but some pre-requisite courses are required (Mathematics, Physics, General Biology, General Chemistry, Organic Chemistry, etc.)

 

- Quantitative section

Applicants for pharmacy school must take PEET, Pharmacy Education Eligibility Test, before the beginning of the 4-year program of pharmacy education. The test is mandatory regardless of their undergraduate major or age.

PEET consists of four sections : general chemistry, organic chemistry, physics and biology

Students must submit the score of internationally authorized English test such as TOEFL(Test of English as a Foreign Language), TEPS(Test of English proficiency developed by Seoul National University), and TOEIC(Test of English for International Communication).

 

 

- Verbal and qualitative section

The verbal and qualitative section is included as well as GPA, and PEET scores. Verbal section, which means interview, is divided into personality, intelligence, and current affairs. However, the composition differs from school to school. The qualitative section includes curriculum vitae including cover letter, voluntary services, etc.

 

A lot of sections like these can be illustrated as following (size of the circle means the importance).

Following types are not official but we can split the schools into two types. It is irrelevant to public or private school.

 

 

 

 

First type of school attach more importance to qualitatve evaluation.

 

 

 

Another type of school attach more importance to quantitative evaluation.

 

 

*GPA(grades acquired from college before entering college of pharmacy)

 

 English score of authorized English test

 Qualitative section(cover letter, voluntary sevices, research achievements)

 Verbal section(interview of each school)

 

 

Admission requirements & Entrance exam (Japan )

 

 

In the effort of taking an exam for pharmaceutical university, we need to be age18 or over and graduate high school. And, we must pass exams which each university prepares.

 

 

National public university

In the case of an entrance examination of national public university, acceptance is judged by the total score of "center examination"(Shiken) which plays the role of “primary examination” and "secondary examination" conducted by each university.

In the center exam(Shiken), there are exams of Japanese, mathematics, English, society (history, geography etc), science (physics, biology, chemistry etc). The subjects of the second exam are depending on the university, but almost all of the pharmaceutical universities impose three subjects: mathematics, English and chemistry.

 

 

 

Private university

 Because a unified examination schedule like a national public university is not set up ,each university has free entrance schedule. Unlike national public universities, it is possible for you to take as many exams as possible unless the exam dates overlap other university exams. This general entrance examination can be roughly divided into exams which each private university carries out and "center examination utilization method"( Shiken) which uses the score of the center examination. Most of entrance examination subject is mathematics, English, and chemistry.

 

 

Other entrance examination(Other than Shiken)

National university, Public university and Private university have Other entrance examination. For example entrance examination by commendation and AO entrance examination.

 

 

-Entrance examination by commendation

Most of high school can recommend students to take an exam.main entrance exam are detailed screening of the application document ,interview for students ,essay(motivation) and test of mathematics, English, and chemistry.

 

 

-AO entrance examination

AO (Admissions Office ) entrance examination selects a comprehensive student who a university demands by interview and essay. Those who have an exam betoken their motivation and ambition about activity or education at university in exam.

 

 

2. Curriculum of each grade (Korea)

-A reorganization of the pharmaceutical education system  as (2 + 4) year program 

The curriculum, which was originally designated as a four-year college curriculum, has been reorganized to a six-year program since 2009. It has focused on balancing academic and pracitcal usability.

 

The most significant change of curriculum due to the implementation of six-year program is in clinical pharmacy. In the previous four-year system, there was a criticism that we need more practical training. because it tended to focus on training researchers.

In order to supplement academic-oriented aspect of existing four-year pharmacy education, institutional development such as extension of educational period and improvement of pharmacist

and improvement of pharmacist examination system was implemented. As a result, the field of clinical

pharmacy has greatly expanded in the standard curriculum and has become a major component of

pharmacist license examinations. Practical practice has also become mandatory with the reform of the

curriculum

 As of 2017, a total of 35 universities include college of pharmacy. Since 2009, the College of Pharmacy

has been reorganized from four years to six years and 15 universities newly established college of

pharmacy in this process. The degree course is a (2 + 4) year program with all 35 universities operating

identically, and gives pharm D.

 

 

 

-Curriculum of each grade

Though it is impossible to explain all of the different curriculums in 35 universities, we will look at the

curriculum of certain university as an example.

 

 

The following is the curriculum of the College of Pharmacy, Seoul National University.

 

 

-Freshman

First semester: Physical Pharmacy 1/2, Pharmaceutical Analysis 1/2, Pharmaceutical Chemistry 1/2, Biochemistry 1, Pharmaceutical Laboratory 1, Introduction to pharmacy and pharmacy ethics

Second semester: biochemistry2, Human anatomy for pharmacists, physiology for pharmacists, cell biology and genetics, pharmaceutical laboratory2, synthetic pharmaceutical    chemictry1, pharmacognosy1/2, Synthetic pharmaceutical chemistry.

 

 

 

-Sophomore

First semester: microbiology and immunology2, preventive pharmacy2, pharmaceutics1/2, pathology for

pharmacists, pharmaceutical statistics, pharmaceutical laboratory3, microbiology and immunology1,

preventive pharmacy1

Second semester: pharmacology1/2, pharmaceutical laboratory4, introduction to clinical pharmacy, pharmaceutical care & practice, medicinal chemistry1, law in pharmacy practice, pharmacopeia and quality

control, industrial pharmacy and regulatory sciences

 

 

 

-Junior

First semester: pharmacotherapy1/2, herbal therapeutics, industry pharmacy practice experience1, pharmacotherapy laboratory1, pharmaceutical molecular biology, clinical pharmacology,

Social and administrative pharmacy, stories on pharmaceuticals, advanced organic pharmaceutical chemistry.

Second semester: Pharmacotherapy3/4, pharmacotherapy laboratory2, nutraceuticals and cosmeceuticals,

pharmaceutical   phytochemistry,   biomedical   and   pharmaceutical   analysis, toxicology, molecular

pathophysiology, clinical pharmacokinetics, drug devilery systems, individualized pharmaceutics

 

 

 

-Senior

First semester: community pharmacy practices experience, hospital pharmacy practice experience, clinical

pharmacy practice experience, pharmacogenomics, medicinal plants and practice, medicinal chemistry2,

introduction to bioactive natural products

Second semester: advanced pharmaceutical research & practice1/2, molecular oncology, biological drugs

 

 

 

Curriculum of each grade (Japan)

Japan has two types of pharmaceutical departures:4-year system and 6-year system.

In 2006, 6-grade system was established.

Reason:

 purpose of Ministry of Health, Labor and Welfare

the increase in the amount of essential knowledge

4 years are not enough time to learn knowledge and skills for pharmacists or grow someone who can hit the ground running!

when you graduate from pharmaceutical departure of 6-year system ,you will get the chance to take a national examination.

 

4-year system and 6-year system are the same departures, but the purposes of learning are different.

1.      Purpose of -year system is to grow ‘pharmacists’

If you want to get a license of pharmacist, you need to choose 6-year system.

2.      Purpose of 4-year system is to grow ‘pharmaceutical researchers’.

 

 

 

-1st year

As for subjects such as inorganic chemistry, physical chemistry and bioscience, you gain a deeper understanding than you learned in high school. By this, university introduces early education effectively. You also learn liberal arts like ethics or languages and can visit laboratory and hospital. (it’s called early training)

-2nd year

You start to study technical education and do several chemical practices. Technical subjects such as pharmacology, physiology. Their subjects are essential for pharmacists. In addition to it, you improve pharmaceutical English and second languages.

-3rd year

In clinical field, you learn practical knowledge of pharmacy and medical science based on practice. Students from some universities start to research from second semester. In laboratory, you research with professors and friends for new discovery.

-4th year

Curriculum is composed of clinical practice. For example, marking of treatment between simulated patients and simulated pharmacists, communication in clinical situation, prescription practice. By this, you prepare for outside practice. While you research, you study for common exam. Common exam consists of two types. One is CBT and the other is OSCE. CBT is an exam of knowledge acquired for 4 years. OSCE is an exam of objective practice. If you pass two exams, you can promote to 5th grade and practice outside.

-5th year

You practice outside of university for 5 months. (hospital and pharmacy for each 2.5 months) In university, you can research as a main member actively.

-6th year

While you research until graduation, you take lectures for a graduate exam and a national exam through experiences of practice as a pharmacist and knowledge. And you must quest for a job so every day you are so busy but so fulfilled. In the end of February, you take a national exam. If you pass it, you can get a license of a pharmacist and start your life as a pharmacist.

 

 

3. Time table of one week in each grade (Korea)

Ex) Ewha womans university.

 

- 3rd year

 

 

 

 

-4th year

 

 

-5th year (Not listed on an practice outside of university)

 

-6th year (practice outside of university, study for national exam)

 

 

 

Time table of one week in each grade (Japan)

 

1st year

 

 

2nd year

 

 

3rd year

 

 

 

 

4th year: research or study for CBT and OSCE

5th year: practice outside of university

6th year: writing paper and study for national exam

 

 

4. Pharmacy practice experience curriculum (Korea)

Pharmacy practice experiences based on an experiential curriculum(internship or residency training) is divided into 2 phases. The first phase is IPPE(Introductory Pharmacy Practice Experience),

followed up bythe second phase APPE(Advanced Pharmacy Practice Experience). IPPE is conducted for 800 hours at fiveinstitutions of basicpharmacy(on campus),community(local)pharmacy, hospital pharmacy(over 300 beds), pharmaceutical industry, and pharmaceutical administration, while

600 hours of APPE selecting one of clinical studies and pharmaceutical research.

 

 

Table. Pharmacy practice experience curriculum in Korea

 

                           Course

Number of schools with course offerings

Credit hour range

Introductory Pharmacy Practice experience

35

1-3

Hospital Pharmacy Practice Experience

35

4-10

Community Pharmacy Practice Experience

35

3-8

Pharmaceutical Industry and Pharmaceutical Administration

35

2-6

Intensified Pharmacy Practice Experience

35

8-15

 

 

 

 

 

 

 

- IPPE (Introductory pharmacy practice experience)

The first phase is the introductory pharmacy practice experience (IPPE) for 2 credits (in average, 70 hours)during the fifth year, where students are exposed to model pharmacy practice environmentswithin  the pharmacy college, under appropriate supervision of preceptors to provide students with the opportunity of experiencing distinct professions.

 

 

- APPE (Advanced pharmacy practice experience)

IPPE is bridged into advanced pharmacy practice experience (APPE) courses. The second phase or the APPE includes a 1 year (33weeks/ 1400hours) of internship/residency training that provides

students with in- depth courses and professional experiences that relate to their specific area of expertise. The APPE is further divided into a core (18 weeks/ 800 hours for 16 credits) and

elective (15 weeks/600 hours for 12 credits) curriculum where the students are required to

work closely with a faculty advisor/preceptor in specified tracks such as clinical pharmacy track,

industrial pharmacy track, and pharmacy research track.

 

Table. Pharmacy practice experience curriculum in Korea

 

 

Total required hours

60 hr

IPPE

Classification

None

 

Setting

In-class simulation

 

Total required hours

1400 hr

APPE

Required

800 hr total; IPPE (60hr), Hospital (400hr), Community (200hr)

 

Elective

600 hr total; Research or clinical track

 

 

 

Pharmacy practice experience curriculum (Japan)

On-Campus training

Depending on the university, about 4 fields of practical training will be held in one year. In practice, reports and practical tests are necessary each time.

 

 

1st year

Basic pharmacy practical training, early experience learning, organic chemistry practice,

In these exercises, we will learn how to use the instruments used to proceed with experiments in the future and perform basic operations of compound synthesis.

 

2nd year

Biological Practice, Pharmaceutical Practice, Analytical Practicum, Physics · Radiation Practice

In biological practice, dissection of rats and sketching of tissue, culture of cells

In herbal medicine practice, creation of Shiunko(紫雲膏:purple cloud cream),Kakkonto(葛根湯, Keishi-bukuryougan(桂枝茯苓丸, and we have to memorize about 80kinds of herbal medicine.

 

3rd year

Pharmacy practical training, Pharmaceutical training practice, Organic chemical synthesis practice, Hygiene practical training, Pharmacology practical training

In the practical training in pharmaceutical science, we will actually make tablets using a tableting machine, perform dissolution tests, disintegration tests, content tests, etc. determined by JP. In the pharmacological test, we test ADME  in the test tube and learns the characteristics and characteristics of the drug.

In hygiene practice, I will study the BOD, COD, OD of water such as river, lake and the like, water activity of food, genetically modified food, food additives, air pollution.

In pharmacology practice, drugs are administered to rats and mice, observation of abnormal behavior, waveform of the heart, observation of muscle relaxation of the uterus, etc. are carried out.

 

4th year

Community pharmacy (advance learning)

Towards the fifth year student, as practical training practice, we will do patient correspondence at pharmacies, hospitals, drugstores, prescription analysis of various patients, prescription question, handling of health foods, home healthcare.

In addition, we will also practice practicing thinking about treatment for patients by reading English papers as EBM learning.

As practicing dispensing work, I also practice practicing practical skills such as powder, water, ointment and sterile adjustment (for injection), practice such as auditing, sanitary hand washing and so on perfectly.

These prepare for OSCE implemented at the end of the fourth grade.

 

 

Off-Campus training

 

Prior to practical training at this hospital / pharmacy practice, students who have preliminary study at the university in the fourth year and who passed The Pharmaceutical Common Achievement Tests  (CBT · OSCE) can participate in practical training at hospitals / pharmacies.

In the 5th year, we practice practical training for 22 weeks total of 11 weeks of hospital and 11 weeks of pharmacy.

 

 

 

5. License acquisition (Korea)

Turning to the six-year curriculum, a written test conducted to evaluate the total of 300 problems about the existing 12 subjects (qualitative analysis, quantitative analysis, pharmacognosy, inorganic medicine manufacturing, organic medicine manufacturing, hygiene chemistry, biochmistry, pharmaceutices, microbiology, pharmacology, pharmacopeia, acts on the management narcotic drugs)

From 2015 onward, it was reorganized into four subjects :  Biopharmacy, Industrial pharmacy, Clinical and Practical pharmacy, and Health &Medicine Regulations.

Reorganized pharmacist license examination cosists of 350 problem(1 point is distributed to each problem).To pass the exam, more than 60 percent of the total points of all subjects and score more than 40 percent in each subject is needed.

As a result of the transition to the six-year system, the proportion of clinical pharmacology in the pharmacist license examination has also expanded. The total number of problems related to clinical pharmacology is 104, which is 29.7% of the total.

 

The following is the restructuring of the couses for each session classified by Korean Association fo Pharmacy Education.

 

 

 

Table. Pharmacist License Examination details by subject

 

 

A state examination for pharmaceutical chemists subject

Question count

Branch, details

The first class  : Biological pharmacy

100 questions (28.6%)

Pharmaceutical biochemistr

Infectious microbiology

Immunology

Pharmacology

Preventive pharmacy

Pothological physiology

The second class : Industrial pharmacy

990 questions (25.7%)

Physical chemistry

有機醫藥品化學

Pharmacoanalysis

Pharmaceutics

Crude drugs and natural substance

The third class : Clinical practice pharmacy 1

77questions (22%)

Clinical drug fee

The fourth class :

Clinical practice pharmacy 2 / 保健衛生法規

83questions (23.7%)

Pharmacy practice(drugstore)

Pharmaceutical quality science

Social Pharmacy

保健衛生法規

 

 

License acquisition (Japan)

How to get a license

In order to acquire a pharmacist license, it is necessary to pass the six-year pharmacy course and pass the pharmacist national exam. The national exam is not qualified for those who completed the four-year pharmacy course.

 

 

About the pharmacist national exam

The pharmacist national exam is carried out once a year, two days in March.

The exam contents are divided into seven subjects of "physics, chemistry, biology" "sanitation" "pharmacology" "medicine" "pathology / medication treatment" "law, regulation, institution, ethics" "practice", a wide knowledge of pharmacology is questioned I will.

As a question classification, it is divided into "essential exam questions " and "general exam questions ", and the acceptance criterion of essential question is over 30% for each subject and over 70% for the essential problem as a whole. Of the 345 questions combining essential problems and general problems, you will pass at a correct answer rate of 65% or more.

 

 

 

The pass rate is 60% to 80%

What is the passing rate of this national exam?

According to the examination pass rate of 2015 published by the Ministry of Health, Labor and Welfare, there were 14,498 candidates and 11,488 successful candidates. The passing rate is 76.9%.

Although it is actually that the degree of difficulty changes slightly depending on the year of taking the examination, it seems that on average it is often about 60% to 80%.

Although the passing rate seems to be high, this is one of the reasons that the university side narrows down candidates. If you do not pass the graduation exam conducted at the university, you can not take the national exam.

 

Number of examinees

As the pharmacist training course shifted from the four-year course to the six-year course , the number of successful candidates for 2009 and 2010 was decreasing. However, since the 2011 exam, which is the first exam of the six-year course, the number of examinees is returning to original. The number of candidates for the 2015 exam was 14,949 people.

 

 

 

 

Pass rate

The overall passing rate of the 4 year course was around 75%, the passing rate of new graduates was about 85%, and the passing rate of already graduated people was about 50%. Since changing to the six-year course , the passing rate has been varied. The overall pass rate for 2015 was 76.9%.

 

 

 

-KNAPS 문화정보국

 

 -APS-JAPAN

 

 

티스토리 툴바