COVID-19의 유행으로 바라본 보건의료의 디지털화
보건의료의 디지털화 – 디지털 헬스케어
COVID-19 확산이 장기화되면서 팬데믹에 대응하기 위해 헬스케어 분야에서 여러 변화가 일어나고 있다. 그 중에서 디지털 헬스케어는 헬스케어 산업과 ICT(Information and Communication Technology)가 융합되어 개인 건강 및 질환을 관리하는 산업 영역이다. 정보통신과 의료를 연결하여 언제 어디서나 예방, 진단, 치료, 사후 관리를 할 수 있는 서비스이다. 디지털 헬스케어 산업의 범위는 개인건강기기 어플리케이션, 클라우드, 빅데이터 분석 플랫폼 구축, 개인건강관리 맞춤형 의료 등을 포함한다. 이번 COVID-19의 유행으로 비대면 진료와 데이터 수집 분야에서 보건의료의 디지털화를 체험할 수 있었다.
의료기관 비대면 서비스
우리나라에서는 COVID-19 발생 이후 2020년 2월 21일부터 전화상담 및 처방이 허용되었다. 같은 질환에 대해 계속 진료를 받아오면서 오랜 기간 같은 처방이 이루어지는 경우로서 의료인이 환자 및 의약품 처방에 대해 안전성을 인정하는 경우에 대해 허용한 것이다. 또한 처방전의 대리수령도 가능하도록 하였다.
특히 디지털 헬스케어를 활용한 비대면 의료가 확대되고 있다. 의료기관이 자체 보유한 시스템을 활용하여, 외부에서 측정한 환자의 체온, 맥박 등 데이터를 의료기관으로 전송하여 지속적으로 모니터링하고 관리하는 모델이다. 서울대학교병원 문경생활치료센터에서는 외부 의료기관 간 영상데이터를 공유하는 클라우드 플랫폼, 환자 본인이 활력징후를 측정하고 해당 정보가 실시간으로 병원정보시스템에 인터페이스 되는 장비 등을 활용하고 있다.
데이터 수집과 활용
COVID-19는 강력한 전염성을 가지고 있어 우리나라를 포함한 다수의 국가들은 빠르게 감염자와 밀접 접촉자를 추적하여 바이러스 확산을 방지하고 격리 등의 공중보건 조치를 이행하는 전략을 취하고 있다. 우리나라 정부는 역학 조사를 위해 다양한 출처의 디지털화된 데이터를 활용하고 있다. ‘코로나19 역학조사 지원시스템’은 역학조사 절차를 자동화하는 시스템으로 대규모 도시 데이터를 수집, 처리하는 스마트시티 데이터 허브 기술을 기반으로 개발되어 활용되고 있다. COVID-19 확진환자가 발생하면 질병관리청는 역학조사 지원시스템에 환자 정보를 요청하고, 시스템은 이동통신사와 카드사를 통해 위치와 동선을 파악한다. 확진 환자의 이동 경로를 확인하는데 소요되는 시간은 약 10분이다.
보건의료의 디지털화 - 나아가야 할 방향
COVID-19의 유행으로 인하여 디지털 헬스케어 분야에서 그 동안 시도되기 어려웠던 서비스들이 한시적으로 허용되어 국민들이 경험할 수 있었다. 개인 데이터를 적극적으로 활용하여 COVID-19의 확산을 억제할 수 있었으나, 개인 정보의 활용과 공개 범위에 대한 논란은 계속되고 있다.
또한 이번 원격 진료의 경우 구체적인 기준이 수립되지 않은 채 허용되어 다수의 책임을 의료진이 감당하는 경우가 많았다. 다양한 형태의 비대면 의료 서비스를 시행하기 위해서는 정부가 원격 진료 수가, 의료과실에 따른 법적 책임 및 의료 데이터 활용 등에 대한 구체적인 기준을 마련해야한다. 이 외에도, 디지털 헬스케어 정책을 일관되고 지속 가능하게 추진할 수 있도록 전담 조직을 마련하고 법적 근거를 마련해야 할 것이다.
The digitalization of healthcare in the trend of COVID-19
Digital healthcare
Due to the prolonged spread of COVID-19, a number of changes are taking place in the healthcare industry to cope with pandemics. Among them, digital healthcare is an industrial area where the healthcare industry and Information and Communications Technology (ICT) are combined to manage personal health and disease. It is a service that connects information communication and medical care to prevent, diagnose, treat, and follow-up anytime and anywhere. The digital healthcare industry includes personal health device applications, clouds, establishing big data analysis platforms, and customized medical care. We are able to experience the digitalization of healthcare in non-face-to-face clinics and data collection.
Non-face-to-face service in medical institutions
After outbreak of COVID-19, phone consultation and prescription have been allowed from February 21, 2020 in Korea. It is allowed only if the same prescription has been made for a long time while continuing to get treatment for the same disease and if medical personnel guarantees safety of the patient and prescription. Also, it was also possible to get surrogate receipt of prescription.
In particular, non-face-to-face medical treatment using digital healthcare is expanding. It is a model that continuously monitors and manages externally measured data such as patient temperature and pulse sent to medical institution, using medical institution’s own system. For example, Seoul National University Hospital’s Mungyeong public medical center uses a cloud platform that shares video data between external institutions and equipment that measures vital signs by patients themselves and interfaces the hospital information system in real time.
Data collection and utilization
COVID-19 is so contagious that many countries, including Korea, are tracking infected people and close contacts to prevent spread of the virus and implementing public health measures such as isolation. The Korean government is utilizing digitized data from various sources for epidemiological investigation. ‘Korea Corona 19 epidemiological investigation support system’ is a system that automates epidemiological investigation procedures and was developed based on smart city data hub technology that collects and processes large-scale urban data. When a patient is confirmed of COVID-19, the Korean Centers for Disease Control and Prevention requests patient information from the epidemiological investigation support system, and the system identifies location and movement through mobile carrier and credit card companies. It takes about 10 minutes to determine the path of a confirmed patient.
Digital healthcare – direction to go
Services that had been difficult to try in digital healthcare have been temporarily allowed because of COVID-19. While active utilizing of personal data curbed the spread of COVID-19, controversy over the use and scope of disclosure of personal information continues.
In addition, in the case of non-face-to-face medical service, medical staff often took a lot of responsibilities without specific standards. The government should set specific criteria for fee for non-face-to-face medical service, legal responsibility for medical malpractice, and medical data utilization. Moreover, a dedicated organization and legal basis should be established to ensure consistent and sustainable implementation of digital healthcare policies.
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